eBoard

Date: november 2017
Skills: 3d printen, ontwerpen

Die moet ik hebben!

Op YouTube was ik bij een promo-filmpje van Boosted Board terecht gekomen. Snel kijken op de site en er dan achter komen dat het nog wel even sparen wordt. €1250,- voor een elektrisch longboard was me toch een beetje teveel van het goede… En wat doe je dan als je productontwerper bent? Juist dan bouw je hem gewoon zelf.

Aan de slag!
Zoals al eerder was het internet een bron van inspiratie. Er bleken me al vele mensen voor te zijn gegaan, en via blogs als howtomakeanelectricskateboard.com en Instructables leerde ik welke componenten je nodig hebt en waar je ze kan bestellen.

Tot zover het simpele gedeelte. Veel componenten bleken niet meer verkrijgbaar, waren erg duur, of alleen leverbaar in Amerika. Alles bij elkaar opgeteld kwam ik toch nog op een boodschappenlijstje van zo’n €400,-. en dan was het nog maar de vraag of de componenten die ik bij elkaar had gezocht ook goed samen zouden werken en een eBoard zouden opleveren waar je lekker hard op kan rijden (hoe hard is dat eigenlijk?) en die ook nog eens een redelijke actieradius heeft (+7 km).

Dan maar iemand anders enthousiast maken, zodat we samen de lol kunnen delen (en de berekeningen kunnen maken). Daar komt Stefan Lugtigheid in het spel. Diegene die meerdere posts op deze site hebben gelezen weten inmiddels wel dat ik daar veel mee samenwerk.

Prototyping
Vanaf dat moment hebben we lekker doorgewerkt. We maakte een excelsheet waarmee we de cijfers konden checken. Op basis daarvan stelde we de volgende configuratie samen:

  • Graupner motor (300 kv (omwentelingen per volt), 14,8 volt, max. 1680 watt, max. 60 ampère)
  • Hobbywing EZRUN electronic speed controller (max. 120 ampère, max. 4S LiPo)
  • 2x Hacker LiPo (4S, 2400mAh, 20C)
  • Absima zendersysteem
  • Een 1:2 overbrenging van motor op wiel
  • Continental snaar
  • 90 mm Kegel wielen

En we stelde ons als doel: we gaan alle onderdelen 3D printen! Aangezien we zelf over een 3D printer beschikken kunnen we op die manier snel diverse variaties in opstellingen en onderdelen uitproberen. Dit gaf ons ook de gelegenheid een andere positie van de motor te gebruiken dan dat we tot nu toe gezien hadden: boven het board. Hier is de motor beter beschermd tegen vuil en beschadigingen vanaf de straat, en we konden mijn extra lage longboard met drop-through trucks gebruiken.

 

  • Excel sheet met berekeningen.

 

Al snel hadden we de eerste onderdelen klaar en bouwde we een eerste opstelling om mee te testen. Uit de berekeningen wisten we al dat de motor een heftig ding zou zijn, dit zagen we bevestigd de eerste keer dat we hem lieten draaien…

 

 

Het eindresultaat
Al met al viel het ons niet tegen hoe goed de 3D geprinte onderdelen zich hielden. Door nog wat aanpassingen en een aantal strategisch geplaatste ribben slaagde we er in een stabiele motorsteun te ontwerpen. Laatste stap was een bovenbehuizing ontwerpen om alle componenten te beschermen tegen vocht en vuil en om je voeten te beschermen tegen de draaiende motor.

 

 

De Spec’s

  • Maximale gemeten snelheid: 32 km/h
  • Actieradius gemiddeld gebruik: 10 km, flink doorjagen: 7,5 km
  • Aantal 3D geprinte onderdelen in de uiteindelijke samenstelling, 7 stuks:
    • Bovenbehuizing
    • Onderbehuizing
    • Motorsteun
    • Steun voor de bovenbehuizing
    • Tandwiel voor aan de motor (16T)
    • Tandwiel voor aan het wiel (32T)
    • Ring voor montage van bouten door het wiel
  • Aantal print-uren: 100+
  • Kapotgereden onderdelen: 10+
  • Hoeveelheid lol: oneindig 🙂

 

Informatie

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave