HTC Vive met Eye Tracker

Date: oktober 2017
Skills: 3d printen, ontwerpen, startup, Virtual Reality
Client: Atoms2Bits

Inleiding
Na in 2015 een eye tracker voor de Oculus Rift DKII ontwikkeld te hebben was een logisch vervolg een eye tracker voor de HTC Vive te ontwikkelen.

De Vive is een grote stap voorwaarts ten opzichte van de Oculus: de beeldkwaliteit is hoger, het field of view is groter en, een van de grootste pluspunten, waar je bij de Oculus gefixeerd vanaf één punt de virtuele wereld in kijkt, beschikt de Vive over room scale tracking. Dit betekent dat je als gebruiker een vloeroppervlak van 12m2 tot je beschikking hebt om door de virtuele wereld te lopen. Uiteraard willen wij deze nieuwe generatie headset graag gebruiken voor onderzoek met de Virtuele Supermarkt. Omdat de eye tracker van de Oculus niet 1 op 1 is over te zetten besluiten we een nieuwe eye tracker te ontwikkelen.

Aan de slag!
Omdat wij als een van de eerste de Vive ontvangen is er nog maar weinig informatie te vinden op internet. Niemand heeft bijvoorbeeld nog het risico genomen dit product van bijna €1000,- uit elkaar te halen. Gelukkig hebben wij er twee besteld; een mag sneuvelen in het ontwerp proces (liever niet!), moedig gaan we dus aan de slag en demonteren de Vive.

Na het product van binnen bestudeerd te hebben komen we er achter dat eenzelfde camera opstelling als bij de Oculus niet gaat werken. Er is geen ruimte voor de camera en de Fresnel lenzen verstoren het zicht door de lens te veel.
Inmiddels hebben we ook ervaring met microcamera’s naar aanleiding van een protype voor eye tracking voor de Samsung Gear VR, dus besluiten we te gaan voor een ontwerp dat geheel aan de buitenzijde van de Vive gemonteerd zal worden. Dit heeft sowieso als voordeel dat niet het hele product gedemonteerd hoeft te worden bij het plaatsen van de eye tracker (zoals wel het geval was bij de Oculus).
We ontdekken enkele kleine randjes rond de lensconstructie van de Vive en besluiten een ring te ontwerpen die om de lens heen valt en vervolgens vast klikt. Op deze ring monteren we de LED’s, een hot-mirror en een opstelling om de camera te bevestigen. We beschikken inmiddels zelf over een 3D printer (Zortrax M200). Door het ontwerp modulair op te bouwen kunnen we snel kleine onderdelen in verschillende configuraties printen om zodoende de uitlijning van de camera goed te krijgen en het oog goed in beeld te krijgen.

 

  • HTC Vive eye tracker - Parts modelleren in OnShape.

 

Het eindresultaat
Zodra de opstelling correct en compleet is combineren we de onderdelen en is de eye tracker in één onderdeel te printen. Camera, LED’s en hot-mirror zijn simpel te monteren en het geheel wordt in 1 minuut in de Vive geklikt. Razendsnel en geen enkele schade aan de Vive!
Omdat we aan de opstelling van de LED’s niets veranderd hebben is de certificering die we voor de Oculus verkregen hebben nog steeds geldig. Ook onze HTC Vive met eye tracker voldoet dus aan de IEC-62471 voor fotobiologische veiligheid.

 

  • HTC Vive met eye tracking - Het enige dat aan de buitenzijde is te zien is het extra usb kabeltje!

 

Belangrijkste punten van de HTC Vive met eye tracker:

  • Eye tracking in de nieuwste generatie VR headset
  • Razendsnel te monteren, zonder schroeven of lijmen
  • Eye tracking modificatie kan zonder blijvende schade uit de headset verwijderd worden
  • IEC-62471 gecertificeerd
  • Werkt naadloos met de Virtule Supermarkt van Atoms2Bits

Voor meer informatie kun je ook de Follow The Bits website bekijken. Hier is een pagina over de HTC Vive met eye tracker met nóg meer informatie.

 

Informatie
Website van Stefan Lugtigheid
Website van Atoms2Bits
Fotografie: Joris Helming
Design Follow The Bits website: Stefan Lugtigheid & Joris Helming
Coding Follow The Bits website: Stefan Lugtigheid

SaveSave

SaveSave