Oculus Rift DKII met Eye Tracker

Date: september 2017
Skills: 3d printen, ontwerpen, startup, Virtual Reality
Client: Atoms2Bits

In de zomer van 2015 werden Stefan Lugtigheid en ik door Atoms2Bits benaderd. Ze waren bezig een Virtual Reality (VR) supermarkt te ontwikkelen, en hadden daarbij een prototype eye tracker gemonteerd in een eerste generatie Oculus Rift. Helaas werkte dit prototype niet naar behoren.
Daarom de vraag aan ons: kunnen jullie op basis van dit werkingsprincipe een eye tracker ontwikkelen, geschikt voor serieproductie, voor een nieuwe generatie headset, de Oculus Rift DKII?

VR eye tracking anno 2015
Even een stukje terug in de tijd: In 2015 waren er slechts enkele spelers op de markt van VR eye tracking. Stel je hierbij voor: high-tech Duitse bedrijven die een headset ombouwen tegen een kostenplaatje van rond de €15.000,-.
Zet daar tegenover het internet vol met interessante informatie, een optelsom van ongeveer €800,- aan benodigde componenten per eye tracker én twee enthousiaste productontwerpers en je hebt een zeer interessante marktpositie!

Eye tracking
Het werkingsprincipe komt er op neer dat een camera via de lens van de Oculus de bewegingen van de pupil van de gebruiker registreert. Om een goed beeld van het oog te verkrijgen is licht nodig, er kan echter geen zichtbaar licht gebruikt worden, aangezien dit de virtuele ervaring zou verstoren. Daarom wordt er gebruik gemaakt van infrarood licht. Onzichtbaar voor het menselijk oog, maar niet voor de camera.
Omdat de camera wel het oog moet zien, maar het oog niet de camera, wordt er gebruik gemaakt van een hot-mirror. Dit is een spiegel waar het oog doorheen kijkt, maar waar infrarood licht op gespiegeld wordt. In dit geval het met infrarood uitgelicht oog richting de camera.
Om het werkingsprincipe te testen werd de Oculus gedemonteerd en een eerste opstelling gemaakt.

 

 

Met behulp van dit model kwamen we er achter dat een belangrijk punt in de samenstelling van de componenten de uitlijning is. Wordt de camera een paar graden gedraaid, dan verdwijnt het oog uit beeld.

Het eindresultaat
Omdat er geen 3D modellen van de Oculus beschikbaar waren moest alles met de hand opgemeten, en vervolgens gemodelleerd worden. Door de onderdelen 3D te printen konden we (relatief) snel verschillende samenstellingen controleren. Uiteindelijk leidde dit tot een pakket van vijf 3D geprinte onderdelen waarmee we binnen korte tijd een Oculus kunnen ombouwen.

 

 

Belangrijkste punten van de Oculus Rift DKII met eye tracker:

  • Eye tracking in de Oculus Rift DKII VR headset
  • Zeer concurrerend geprijsd
  • IEC-62471 gecertificeerd
  • Werkt naadloos met de Virtule Supermarkt van Atoms2Bits

Voor meer informatie kun je ook de Follow The Bits website bekijken. Hier is een pagina specifiek over de Oculus Rift DKII met eye tracker.

IEC-62471 gecertificeerd
Infrarood licht kan schadelijk zijn voor de ogen. Het kan het oog opwarmen en daardoor staar veroorzaken. Omdat wij gebruik maken van meerdere LED’s, circa 25 mm verwijderd van het oog wilde wij er zeker van zijn dat wij voldoen aan alle geldende veiligheidsregels zoals omschreven in norm IEC-62471 voor fotobiologische veiligheid. Daarom is onze eye tracker gekeurd en gecertificeerd door testinstituut Dekra.

Informatie
Website van Stefan Lugtigheid
Website van Atoms2Bits
Fotografie: Joris Helming
Design Follow The Bits website: Stefan Lugtigheid & Joris Helming
Coding Follow The Bits website: Stefan Lugtigheid

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave